RRR osallistujaksi?

Etsitkö uusia keinoja kauppasi kannattavuuden parantamiseksi? Tarvitseeko sinun lisätä tuote- tai palveluvalikoimaa selvitäksesi alueella jossa asiakaskunta ikääntyy ja vähenee? Onko vaikeaa vastata nykypäivän korkeisiin tietoteknisiin vaatimuksiin? Onko sinulla jo monipuolinen kauppa, harkitsetko toiminnan laajentamista tai laadun parantamista jollain jo olemassa olevalla osa-alueella? Tai mietitkö kokonaan uuden kaupan perustamista?

Esimerkiksi nämä kysymykset ovat yhteisiä monille harvaan asuttujen alueiden vähittäiskauppiaille Pohjois-Euroopassa. Yhdeksällä alueella: Suomessa, Islannissa, Irlannissa, Färsaarilla, Skotlannissa, Pohjois-Irlannissa, Grönlannissa, Norjassa ja Ruotsissa tehtiin yhteistyötä RRR – Retail in Rural Regions (Vähittäiskauppa harvaan asutuilla alueilla) – hankkeessa ratkaisujen löytämiseksi.



Millaisia kauppoja pyrittiin tukemaan?

Monipuolisessa kaupassa tarjotaan laaja määrä palveluja elintarvikkeiden lisäksi. Kaupalla on myös valmiudet selviytyä alueella, jossa asukasmäärä ikääntyy ja vähenee. Palvelut voivat olla kaupallisia tai ei-kaupallisia, yhteisöä tukevia palveluja.

Monipuolisen tarjonnan vuoksi kauppiaiden tulee kyetä hallitsemaan hyvinkin erilaisia tehtäviä. Muutama tekijä on noussut tekemiemme alustavien kyselyjen perusteella erityisen tärkeiksi, jotta kauppa olisi menestyvä. Ne ovat myös pullonkauloja, joihin RRR -hankkeessa etsitään ratkaisuja:
  • Kauppiaan roolit ja osaaminen
  • Jakelu
  • Yhteisön sitoutuminen
  • Saatavilla olevien tukimuotojen tunnistaminen ja riittävyys 
Normaalin elintarvikemyynnin lisäksi kauppiaat painivat erilaisten haasteiden kanssa sosiaalisiin palveluihin, yrittäjyyteen ym. liittyen.

RRR -hanke auttaa välttämään toimintojen monipuolistamiseen liittyvät pullonkaulat sekä pyrkii tukemaan uusien toimintojen käynnistymistä.

Mitä tukea on jatkossa saatavilla?
  • Tuemme vähittäiskauppojen palvelujen uudistamista 
  • Teemme tarpeisiin perustuvia tuote- ja palvelukokonaisuuksia esim. liiketoiminnan, logistiikan ja kuljetuksen, asiakashallinnan, nettimyynnin ja mainonnan kehittämiseen 
  • Toteutamme kauppiaille yhteisiä koulutuksia teemoittain sekä lähiopetuksena että verkossa 
  • Autamme kauppiaita etsimään sopivat yhteistyökumppanit. Joissakin tapauksissa kaikkein sopivin ratkaisu voi olla muiden palveluntuottajien kanssa tehtävä yhteistyö


Ota rohkeasti yhteyttä henkilöstöömme!

Tutkitaan yhdessä, mitä toimenpiteitä voidaan tehdä, kenen toimesta ja millä aikataululla.

PIDETÄÄN YHDESSÄ KAUPAT ELINVOIMAISINA !