Wednesday, August 25, 2010

Esimerkkejä toiminnasta

K-MARKET TERVOLA

Pia Palokangas
Uusia ideoita voi pursuta ovista ja ikkunoista, mutta miten ne saadaan toteutettua? Kehitetään yhdessä liiketoimintasuunnitelmaasi ja laitetaan asiat rullaamaan.
Tervolalaiset yrittäjät Pia ja Jukka Palokangas K-Market Tervolasta saivat kaupalleen apua uusien nettisivujen luomisessa, ja parhaillaan kaupalle ollaan perustamassa omaa nettikauppaa. Nettisivuista haluttiin informatiiviset, helposti päivitettävät ja paikallisuuden oli tultava erityisesti esille. Pia ja Jukka Palokangas pitävät nettisivuillaan myös Kauppiaan blogia. Blogin avulla kauppiaat voivat tiedottaa myös alueen tapahtumista ja näin tukea omalta osaltaan myös alueen kehittymistä ja hyvinvointia.

Jukka Palokangas
”Paikallisuus, paikalliset tuotteet ja tervolalaisuuden esilletuominen on meille hyvin tärkeää. Haluamme tuoda myös omalla mainonnalla muita alueen yrityksiä esille. Yhteistyö on elintärkeää alueen hyvinvoinnille."
”Haluamme myös panostaa tietotekniikan tuomiin hyötyihin ja apuun.Mitä ei osata, se opetellaan. Tärkeintä on vain uskoa lujasti siihen mitä tekee ja etsiä koko ajan kehittämismahdollisuuksia siihen miten asiat tekee.”



K-EXTRA EELIN KAUPPA

Anita ja Juha Ylläsjärvi
Ylläsjärvellä sijaitsevasta K-extra Eelin Kaupasta löytyy tarjontaa moneen lähtöön. Elintarvikkeiden ohella kauppa tarjoaa myös hiihtovarusteita, vaatteita sekä matkamuistoja. Valikoimaa muutellaan lisäksi sesonkien mukaan. Lisäpalveluina löytyy mm. Alkon tilauspalvelu, lääkekaappi, Veikkaus sekä kotiinkuljetus. Suurimmat haasteet tulevat kausien vaihteluista sekä ulkomaisten turistien mukana tulevista kielivaatimuksista. Jotta eri maista tulevia turisteja voidaan palvella, henkilökunnan kielitaidon on oltava kohdillaan. Kielikoulutuksilla on oma roolinsa, mutta myös kyläläisten kanssa tehtävä yhteistyö voi tuoda ratkaisun ongelmiin. Kauppiaat hyödyntävät tarvittaessa alueella asuvia ulkomaalaisia, jos apua tarvitaan esimerkiksi venäjänkielisten turistien kanssa.

Kauppias Anita Ylläsjärvellä on monia ideoita kaupan kehittämiseksi, selkeä strategia toteuttamis- suunnitelmineen vain vielä puuttuu. Yhteistyössä RRR-hankkeen kanssa kaupalle kehitetään jäsennelty, kokonaisvaltainen liiketoimintasuunnitelma, jotta ideoista päästään toteutukseen.


ASUSTE-KENKÄ PESONEN
Riitta Pesosella on Pelkosenniemellä monta rautaa tulessa. Asuste-Kenkä Pesosen pyörittämisen lisäksi suunnitteilla on uusi liike Pyhälle. ”Ideoita on valtavasti, mutta pitäisi osata valita mitä niistä toteutetaan ja miten. Ei pelkästään tilat vaan myös kassajärjestelmät ynnä muut täytyy miettiä. Ja saakohan niihin tukea jostain?” RRR-hanke suunnittelee kaupalle visuaalista ilmettä, auttaa nettisivujen uudistamisessa sekä hakee tietoa eri tukimahdollisuuksista ja – perusteista. Valikoiman kanssa suuntaviivoja antaa esim. alueella toteutettava asiakaskysely.


Riitta Pesonen isänsä Aarne
Pesosen kanssa takaa ystävällisen
ja asiantuntevan palvelun.
”Kysytään paikallisilta ja turisteilta mitä he kaipaavat ja toivovat kaupasta löytyvän. Kyllä vuosien kokemus tuo tullessaan tuntumaa siihen mikä meidän kylällä myy ja mikä ei, mutta turistit hakevat eri asioita kuin paikalliset. Sukupolvet ja ajat muuttuvat ja meidän on muututtava mukana.”